Dramatická a slovesná tvorba
Celková délka výuky 2 hodiny týdně, později 3, ve vyšších ročnících až 4 hodiny týdně.
Náplň výuky
Výuka probíhá v divadelním sále ZUŠ Tišnov na adrese Riegrova 12. Součástí učebny je i šatna, kde si žáci mohou odložit. Doporučujeme, aby si žáci nosili pohodlný oděv, ve kterém se mohou dobře hýbat. V průběhu výuky se budou žáci pohybovat v ponožkách na koberci.
Skupinová výuka
Cílem skupinové výuky dramatického oboru je provést žáky celým procesem vzniku divadelní inscenace.
V prvních letech se výuka věnuje divadelní průpravě – pomocí her, cvičení a divadelních postupů jsou žáci učeni spolupráci ve skupině, základním divadelním pojmům a principům, práci s vlastním tělem a interpretaci vlastního prožitku.
V druhé polovině I. stupně se žáci seznámí se všemi složkami divadelní inscenace (režie, dramaturgie, herectví a jevištní pohyb, scénografie, hudba) a procesem vzniku inscenace. Důraz je kladen na kolektivní autorskou tvorbu.
Výuka na II. stupni se snaží žákům nabídnout co nejširší divadelní přehled, jehož součástí jsou i teoretické a historické znalosti divadla. Největší důraz je kladen na aktivní divadelní tvorbu = vznik inscenace.
Individuální výuka
Individuální výuka dramatického oboru začíná ve 3. ročníku I. stupně. Žák se učí umělecké interpretaci psaného textu, nejprve ve formě přednesu, později i individuální divadelní/spisovatelské práci. Výuka se více věnuje individuálním potřebám a divadelním zájmům žáka. Výstupem na II. stupni může být herecký, dramaturgický, autorský, scénografický nebo režijní výkon.
Podmínky vzdělávání
Docházka
Divadlo je především skupinová záležitost a přítomnost ve výuce a na zkouškách je základním předpokladem k úspěšnému vytvoření inscenace. Je tedy potřeba, aby žák výuku navštěvoval s co největší pravidelností. Pokud se tak neděje, maří práci nejen pedagoga, ale především ostatních žáků ve skupině. A toto pravidlo platí i v případě individuální výuky.
Časová náročnost
Součástí výuky pro starší žáky je povinnost být přítomen na zkouškách, soustředěních, vystoupeních, soutěžích a divadelních přehlídkách nad rámec základní časové dotace výuky. Účast na těchto akcích je, vzhledem k náročnosti realizace inscenace, skutečně povinná – v inscenaci má každý svou úlohu a nelze jej jednoduše vynechat.
Domácí příprava
Domácí příprava na výuku spočívá především v učení se a zapamatovávání si textů a scénáře. V případě individuální výuky jsou žákům přidělovány úkoly dle aktuální probírané látky a problematiky.
Informace k hodnocení žáka
Průběžné hodnocení
Hodnocení žáka se odvíjí od jeho celkové práce v hodinách v průběhu celého školního roku. V případě vzniku inscenace je žák povinen zúčastnit se všech repríz. Žák navštěvující individuální výuku je povinen alespoň jednou ročně vystoupit se svým individuálním výkonem a případně se zúčastnit školního kola soutěže, která se jej v daném roce týká. Vzhledem k náročnosti přípravy každého výkonu je účast žáka na těchto akcích povinná a zcela zásadně se promítá do hodnocení žáka.
Každý ročník je zakončen postupovou zkouškou, její podoba bude včas stanovena pedagogem v závislosti na průběhu výuky ve školním roce.
V 7. ročníku I. stupně a ve 4. ročníku II. stupně je žák povinen vytvořit absolventský výkon k úspěšnému absolvování daného stupně vzdělávání. Úspěšné absolutorium I. stupně je podmínkou pro přijetí ke studiu II. stupně.