Hra na klavír
Celková délka výuky 2 hodiny týdně, ve vyšších ročnících 3 hodiny týdně.
Studijní zaměření Hra na klavír je dlouhodobě jedním z nejžádanějších studijních oborů na ZUŠ.
Klavír pracuje na principu stisknutí klávesy, která rozeznívá ocelové struny dřevěnými kladívky, a proto je řazen mezi klávesové, strunné a bicí nástroje. Mezi výhody klavíru patří, že na něj může hrát téměř každý, od malého dítěte až po dospělého člověka. V hudebním životě plní funkci jak sólového nástroje, tak nástroje doprovodného a souborového. Klavírní literatura je velmi široká a určitě uspokojí jak začínající klavíristy, tak náročné hráče. Proto se v dnešní době klavírista neobejde bez dokonalého zvládnutí výrazových možností klavíru a technické vyspělosti obou rukou.
Zvuk klavíru je oblíben i mezi těmi, kteří sami klavírní hudbu neprovozují, a klavírní koncerty patří ke stálému programu ZUŠ.
Podmínky vzdělávání
Vlastní hudební nástroj, další vybavení
Pro výuku klavíru je nutné vlastnit hudební nástroj – (klavír, nebo pianino) a výškově nastavitelnou židli. Tyto nástroje se dají také zapůjčit v půjčovnách hudebních nástrojů.
Klasický akustický nástroj je možné nahradit "elektrickým klavírem" - digitálním pianem. Pozor, nezaměňovat s "klávesami" - elektronickými klávesovými nástroji.
Vlastnosti digitálního piana:
- min. 88 kláves
- vyvážená (v krajním případě polovyvážená) klaviatura
- vestavěný pedál
Požadavky na žáka a zákonné zástupce
K dosažení cíle - hře na klavír - je nutná každodenní domácí příprava žáka.
V začátcích je nutné aplikovat v rodině každodenní cvičení žáka pod dohledem rodiče, stačí v délce 5 minut, a tím postupně v dítěti vybudovat návyk na pravidelné cvičení.
V 1. a 2. ročníku I. stupně vzdělávání je minimálně 2x ročně povinná přítomnost zákonného zástupce při výuce.
Jsme škola, ve škole se navštěvují všechny předměty
Výuka hry na hudební nástroj je složena z více předmětů, které je žák povinen navštěvovat. V prvním stupni se jedná o výuku hudební teorie (Hudební nauka), bez níž se vzdělaný hudebník neobejde. Ve vyšších ročnících je výuka hudební teorie nahrazena výukou čtyřruční hry a souhry s ostatními hráči.
Důležité informace k hodnocení žáka v průběhu vzdělávání
Žák je povinen v rámci jednoho školního roku minimálně 2x veřejně vystoupit na akcích pořádaných školou (besídky, koncerty školy). Při nesplnění této podmínky bude ročníkové hodnocení žáka sníženo o 1 stupeň.
Ve 2. a 5. ročníku I. stupně vzdělávání skládá žák postupovou - vyřazovací zkoušku. V případě neúspěchu při této zkoušce komise nedoporučí pokračování ve vzdělávání žáka v následujícím školním roce. V ostatních ročnících studia žák skládá postupovou zkoušku.
Podmínkou postupu do II. stupně vzdělávání je absolvování 7. ročníku veřejným vystoupením.